Edisi Soal Jawab! Menjadi Wali Untuk Adik!

Oleh Kaki Wayang on

Soalan:

Assalamualaikum, Ustaz. Keluarga saya mengalami masalah sejak kematian ibubapa, Saya dan Abang saya boleh menjadi wali untuk adik saya, masalahnya sikap abang saya yang tidak memgambil berat hal keluarga, jarang menjengah kami, panas baran & susah hendak berunding. Beliau selalu berkata saya tidak berhak kerana dia anak lelaki tua yang ada. Untuk mengelakkan perbalahan bolehkah saya mewalikan adik saya tanpa memberitahunya?

Jawapan:

Menurut Imam Syafei; pernikahan seorang perempuan tidak sah kecuali apabila dinikahkan oleh wali akrab (dekat). Kalau tidak ada wali akrab maka dinikahkan oleh wali ab'ad (jauh), kalau tidak ada maka dinikah oleh penguasa (wali hakim). Urutan wali itu antara lain:

1. Bapa
2. Datuk
3. Saudara lelaki sekandung
4. Saudara lelaki sebapa
5. Anak lelaki dari saudara lelaki sekandung
6. Anak lelaki saudara lelaki sebapa
7. Bapa saudara sekandung
8. Bapa saudara
9. Anak lelaki dari bapa saudara sekandung
10. Anak lelaki dari bapa saudara seayah
11. Hakim

Jadi jelaslah, jika bapa dan datuk tidak ada maka yang layak menjadi wali adalah saudara lelaki sekandung, tidak kiralah apakah abang yang sulung ataupun bukan.

Mengenai Penulis:

Kaki Wayang mula terlibat dan serius dalam dunia penulisan kreatif sejak tahun 2006. Beliau juga terlibat dalam penciptaan lagu dan lirik lagu Nasyid dan pernah menjulang nama Politeknik Muadzam Shah apabila menjuarai Pertandingan Lagu-lagu Patriotik di PNM, Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Ikuti perkembangan terbaru beliau melalui @ Blog Paling Hangat! | Facebook

Comments
0 Comments

{ 0 Komen Membina!... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...